en / nl

Welkom op BAK’s tijdelijke website. Momenteel zijn we stapsgewijs BAK’s visuele identiteit, online platform en nieuwe locatie aan het herontwerpen. Binnenkort zullen we op een andere manier samenzijn.

Lees Meer

PROPOSITIONS FOR NON-FASCIST LIVING

De komende vier jaar ontvouwt BAK het langlopende omderzoekstraject Propositions for Non-Fascist Living. Geconfronteerd met de dramatische terugkeer en normalisering van historische en hedendaagse vormen van fascisme, en geïnspireerd door de filosoof Michel Foucault, ontwikkelt en verzamelt BAK voorstellen voor een “levenskunst die ingaat tegen alle vormen van fascisme, al aanwezig of sluimerend,” inclusief “het fascisme in ons allemaal, in ons hoofd en ons alledaags gedrag, het fascisme dat ervoor zorgt dat we macht aanbidden en dat we verlangen naar datgene wat ons domineert en uitbuit.” Door de verschillende facetten van Propositions #1: What We Mean – als tentoonstelling maar ook als discursief en performatief programma – probeert het methoden voor gedeïndividualiseerd leven uit te werken en uit te dragen; methoden waarbij verscheidenheid en verschil andere relaties tot stand brengen dan relaties van macht en hiërarchie. Hiermee wordt geprobeerd om manieren van een ander samenzijn te formuleren en toe te passen.

Propositions #1:

What We Mean

7 oktober 2017: Performatieve Conferentie
BAK, Pauwstraat 13a, Utrecht (nieuw adres!)

Propositions #1: What We Mean vertrekt vanuit de urgentie om te onderzoeken – en de onzekerheid over – wat leven op niet-fascistische wijze is en kan zijn. De samenkomst vindt op geïmproviseerde wijze plaats te midden van de renovatie van BAK’s nieuwe locatie. Met impromptu kunstwerken, lezingen, leesgroepen, discussies, screenings, performances en een verkenning van de ‘assembly’ – van manieren van samenzijn – als een kunstvorm, draagt Propositions #1: What We Mean kunst uit als een praktijk van denken en handelen die in kan grijpen in de huidige tijd. Artistieke interventies en het filmprogramma zijn ook te bezichtigen op zondag 8 oktober 2017.

Download het persbericht

Tickets

Naast de standaard tickets die te koop zijn voor Propositions #1: What We Mean, kan je ook besluiten mee te doen aan ons solidariteitsfonds. Hiermee worden de tickets gecompenseerd voor anderen die wel aanwezig willen zijn, maar voor wie het niet mogelijk is een standaard ticket te kopen. Voor de verschillende tickets en donatiemogelijkheden, zie Propositions #1: What We Mean op Eventbrite.

Bestel je ticket op

Programma

12.00–12.30 uur

PERFORMATIEF

MEZZANINE

FOYER

Manufacturing Mischiefs (working title), 2017

Pedro Reyes

toon meer

Lezen van script met acteurs, maskers

Manufacturing Mischief is een scriptlezing uit een reeks van sketches met poppen door kunstenaar Pedro Reyes. Reyes gelooft dat “grappen een soort airbag zijn die de klap tussen de werkelijkheid en je verwachting van de werkelijkheid verzacht, dat gelach losbarst op hetzelfde moment dat ideologie en realpolitik op elkaar klappen.” De hoofdpersonen in deze aflevering zijn Noam Chomsky, Karl Marx, Ayn Rand, Donald Trump en Elon Musk. Het gaat over het verband tussen techno-optimisme en rechtse ideologieën die wijdverbreid zijn in de Verenigde Staten en een belangrijke bron vormen voor Trumpisme. In deze ideologische, dwaze komedie worden kwesties omtrent de afbraak van werk door automatiseringsprocessen, kunstmatige ‘intelligentie’ en het gevaar van een nucleaire apocalyps met elkaar verweven.

12.30–13.00 uur

DISCURSIEF

AUDITORIUM

Welkom en Opmerkingen over Propositions #1: What We Mean

Maria Hlavajova en Matteo Lucchetti

Openingsmededelingen

13.00–14.45 uur

INSTALLATIE

DISCURSIEF

AUDITORIUM

Wutharr: Saltwater Dreams, 2015, filmvertoning met inleiding door Elizabeth A. Povinelli gevolgd door een gesprek met Vivian Ziherl

Karrabing Film Collective

toon meer

Film, 29 min.

Wutharr: Saltwater Dreams bestaat uit vijf films van tien minuten die zijn opgenomen door leden van Karrabing op hun iPhone. Film maken biedt een techniek voor zelforganisatie en sociaal onderzoek. Film treedt op als een overlevingsstrategie, als een weigering om hun land op te geven en als een manier om hedendaagse, sociale vormen van ongelijkheid te onderzoeken; ze verwijzen naar Tercer Cine (Derde Cinema), naar het politiek theater van Boal en naar een vernieuwende, lokale vorm van improvisatorisch realisme. De films verbeelden de levens van het collectief, creëren een band met hun land en doen een interventie in globale ideeën over Indigeneity.

14.45–15.00 uur

DISCURSIEF

AUDITORIUM

Video Statements

Sven Lütticken, Nina Power en Giovanna Zapperi

toon meer

Drie korte video’s

Als onderdeel van het langlopende onderzoekstraject Propositions for Non-Fascist Living vraagt BAK kunstenaars, filosofen, academici en activisten van verschillende (politieke) geografieën die worden geconfronteerd met hedendaags fascisme, hoe ze de vraag benaderen wat het betekent wat het betekent om niet-fascistisch te leven. De antwoorden zijn 1–5 minuten durende videostatements opgenomen met de beschikbare technologie: mobiele telefoons, geluidsrecorders, Skype. Gedurende Propositions worden deze diverse perspectieven online gepubliceerd en vertoond tijdens performatieve conferenties. Zowel online als offline worden ze onderdeel van een steeds groeiende constellatie aan reflecties op mogelijke manieren van denken, van handelen en van het tot stand brengen van niet-fascistisch leven. (WM)

15.00–16.00 uur

DISCURSIEF

AUDITORIUM

Autonomous Infrastructure and Stories of Hospitality

Isshaq Al-Barbary en Diego Segatto van Campus in Camps met Pelin Tan

toon meer

Gesprek

Welke vormen van autonome infrastructuur (bijv. in sommige vluchtelingenkampen, gemeenschappelijke keukens) kunnen een proces, een gereedschap, een methodologie of een strategie voor dekolonisatie worden? Hoe kunnen we betekenissen en ideeën over de geleefde realiteiten van ‘gastvrijheid’ delen en onderzoeken? BAK 2017–2018 Fellows Pelin Tan evenals Isshaq Al-Barbary en Diego Segatto van Campus in Camps gaan in discussie over onze hedendaagse tijd van nomadisch bestaan en over leefomstandigheden in steden en betwiste gebieden waarin het mogelijk is een gedekoloniseerde infrastructuur te onderhouden.

16.00–16.15 uur

DISCURSIEF

AUDITORIUM

Videostatements

Dilar Dirik, Oleksiy Radynski, Delaine Le Bas en Vijay Prashad

toon meer

Vier korte video’s

Als onderdeel van het langlopende onderzoekstraject Propositions for Non-Fascist Living vraagt BAK kunstenaars, filosofen, academici en activisten van verschillende (politieke) geografieën die worden geconfronteerd met hedendaags fascisme, hoe ze de vraag benaderen wat het betekent wat het betekent om niet-fascistisch te leven. De antwoorden zijn 1–5 minuten durende videostatements opgenomen met de beschikbare technologie: mobiele telefoons, geluidsrecorders, Skype. Gedurende Propositions worden deze diverse perspectieven online gepubliceerd en vertoond tijdens performatieve conferenties. Zowel online als offline worden ze onderdeel van een steeds groeiende constellatie aan reflecties op mogelijke manieren van denken, van handelen en van het tot stand brengen van niet-fascistisch leven. (WM)

16.15–16.45 uur

Pauze

16.45–17.15 uur

DISCURSIEF

AUDITORIUM

Werk Woorden—Words of Labour

Matthijs de Bruijne en FNV Netwerkgroep Migrant Domestic Workers

toon meer

Gesprek

In april 2017 werd het boekje Words of Labour gepresenteerd aan de Sociaal-Economische Raad. Deze publicatie door de FNV (Federatie Nederlandse Vakbeweging) is een collectie aan essentiële begrippen uit Verdrag 189 van de International Labour Organization, voorzien van verhalen van huishoudelijk werkers in Nederland. Hiermee worden de doorgaans onzichtbare realiteiten achter de feiten en figuren van dit type werk aan het licht gebracht. Tijdens de discussie zullen BAK 2017–2018 Fellow Matthijs de Bruijne, die als kunstenaar betrokken is geweest bij de vakbondsorganisatie van de huishoudelijk werkers, en Charisma Adams, vertegenwoordiger van de FNV Netwerkgroep Migrant Domestic Workers, in gesprek gaan over de context van de boekjes en over manieren om het recht op te eisen op daden van zelfbeschikking. (MdB)

17.15–17.30 uur

DISCURSIEF

AUDITORIUM

Video Statements

Stefano Harney en Fred Moten, Isabell Lorey, Mijke van der Drift en Ana Teixeira Pinto

toon meer

Vier korte video’s

Als onderdeel van het langlopende onderzoekstraject Propositions for Non-Fascist Living vraagt BAK kunstenaars, filosofen, academici en activisten van verschillende (politieke) geografieën die worden geconfronteerd met hedendaags fascisme, hoe ze de vraag benaderen wat het betekent wat het betekent om niet-fascistisch te leven. De antwoorden zijn 1–5 minuten durende videostatements opgenomen met de beschikbare technologie: mobiele telefoons, geluidsrecorders, Skype. Gedurende Propositions worden deze diverse perspectieven online gepubliceerd en vertoond tijdens performatieve conferenties. Zowel online als offline worden ze onderdeel van een steeds groeiende constellatie aan reflecties op mogelijke manieren van denken, van handelen en van het tot stand brengen van niet-fascistisch leven. (WM)

17.30–18.30 uur

PERFORMATIEF

MEZZANINE

Discourses Around Evolutionary Population, 2017

Luigi Coppola

toon meer

Participatieve performance

BAK 2017–2018 Fellow en kunstenaar Luigi Coppola verbindt zijn interesses in sociale choreografie en ‘politieke samenzang’ door te werken met ondervertegenwoordigde gemeenschappen die gehoord worden door middel van publieke kunstperformances. Dit collectieve experiment is onderdeel van Coppola’s onderzoek naar bevolkingsevolutie dat begon met zijn project in Castiglione d’Otranto in het zuiden van Italië. Door gebruik te maken van de werken van politicus en activist Alexander Langer over interetnische gemeenschappen en over evolutionaire plantveredeling van agronoom Salvatore Ceccarelli, organiseert de kunstenaar een impromptu koor dat in een live lezing op deze werken ingaat. (ML)

17.30–18.30 uur

DISCURSIEF

SCREENING ROOM

Born in Flames, 1983

Sepake Angiama

toon meer

Screening met live commentaar en een gesprek

Alsof je in de bioscoop zit en gestoord wordt door het commentaar van je buren, gaat onderwijzer, curator en BAK 2017–2018 Fellow Sepake Angiama in gesprek en geeft live commentaar tijdens een vertoning van de film Born in Flames (1983), geregisseerd door Lizzie Borden. De film, evenals het commentaar en gesprek, gaat in op vragen rondom feminisme, gender, politiek, ras, surveillance en politiegeweld.

19.15–19.30 uur

PERFORMATIEF

AUDITORIUM

Doing Family: Dialectics of Gender and Policy, 2017

Ola Hassanain

toon meer

Lezing-performance

Deze lezing-performance is een voortzetting op de aannames en subjectiviteiten die BAK 2017–2018 Fellow Ola Hassanain heeft verzameld in haar project Back and Forth (2016–doorlopend). Het project vraagt hoe we de ruimte van gendercollectieven opnieuw kunnen vormgeven om beleid onder bepaalde machtsstructuren te bevragen. Vervolgens is de vraag hoe deze politieke dialogen een transitie van privé- naar publieke sfeer kunnen bewerkstelligen. Door middel van performatieve gebaren vormt deze lezing-performance een moment van overdracht van een manier van politieke dialoog uit Khartoem. (OH)

19.30–20.00 uur

Pauze

20.00–20.30 uur

PERFORMATIEF

AUDITORIUM

Whatever Floats Our Boats, 2017

Quinsy Gario

toon meer

lezing-performance

Whatever Floats Our Boats schetst een dekoloniale positionering van Curaçao op het wereldtoneel van de twintigste eeuw. Kunstenaar en BAK 2017–2018 Fellow Quinsy Gario presenteert drie momenten van verzet tegen koloniale en dictatoriale praktijken met internationale gevolgen op en via het Nederlandse Caribische eiland. Aan de hand van archiefmateriaal zoals foto’s, video’s en familieverhalen behandelt Gario het handelen van Venezolaanse revolutionairen, verbannen Portugese soldaten en zwarte Curaçaose havenarbeiders. Hierbij kijkt hij naar de invloed die dit heeft gehad op de militarisering in het Caribisch gebied, de dekolonisatie van Lusofoon Afrika en de onafhankelijkheid van Suriname. Door gebruik te maken van afbeeldingen uit het archief van het Tropenmuseum, Amsterdam, gevonden archiefmateriaal op YouTube en mondelinge overleveringen wordt een voorstel gedaan voor een andere kijk op de politieke betekenis van het eiland.

20.30-21.45 uur

DISCURSIEF

AUDITORIUM

Beyond White Innocence

Gloria Wekker

toon meer

Lezing

Vanuit haar werkervaring in de academische wereld, in activisme, bij ngo’s en de overheid, spreekt Professor Gloria Wekker over het concept van en voorstellen voor niet-fascistisch leven. Wekker publiceert al jarenlang baanbrekend interdisciplinair onderzoek dat ingaat op kwesties rondom gender, ras, antropologie en methodologie, waaronder recentelijk Witte Onschuld: Paradoxen van kolonialisme en ras (2016). (WS)

21.45–22.15 uur

DISCURSIEF

PERFORMATIEF

AUDITORIUM

Conversational Tones, 2017

Wendelien van Oldenborgh en Charl Landvreugd

toon meer

Muziek en visueel debat

Zonder het verlangen om verschil, contradictie of afstand ongedaan te maken, ontwikkelen kunstenaar Charl Landvreugd en kunstenaar en BAK 2017–2018 Fellow Wendelien van Oldenborgh een gesprek in de vorm van een speels ‘gevecht’ gemaakt van muzikale en visuele interacties. Hierin komt een grote verscheidenheid aan vragen, fragmenten en keuzes uit hun respectievelijke en specifieke idiomen naar voren: film maken, beeldende kunst, theorie. Zoals is beargumenteerd door Mikhail Bakhtin, de Russisch filosoof en criticus die de grondlegger is van het begrip polyfonie in de literatuur, kunnen meertalige omgevingen “de mens bevrijden door een ruimte te creëren tussen de dingen en hun namen.” Non-equivalentie is niet een reden voor wanhoop maar is juist een impuls voor het leven. (WvO)

22.15–22.45 uur

DISCURSIEF

PERFORMATIEF

AUDITORIUM

Germination, 2017

Otobong Nkanga en Evi Lachana

toon meer

Performance

Otobong Nkanga werkt samen met zeepmaker Evi Lachana om verder na te denken over zeep, een alomtegenwoordig product dat essentieel is voor onze gezondheid en centraal staat in Nkanga’s werk Carved to Flow, 2017. Als onderdeel van documenta 14 heeft de kunstenaar in Athene een performatief laboratorium opgezet voor het maken van zeep, om het vervolgens te verkopen in Kassel. In de performance Germination roept Nkanga de eerdere fases van Carved to Flow op en reflecteert ze op de verbonden geografieën, tradities, geschiedenissen en volken die betrokken zijn bij de productie van zeep. Hiermee wordt een model geboden van sociale, economische en conceptuele circulatie.

22.45-23.30 uur

PERFORMATIEF

AUDITORIUM

Protest Forms: Memory and Celebration (Acoustic Version), 2016–doorlopend

Marinella Senatore

toon meer

Performance

Wat gebeurt er wanneer protesten ‘vorm worden’? Neemt een protest toe in helderheid of kracht door een gemeenschappelijk gebaar, een lied of gezang? Kan de herinnering aan eerdere demonstraties het aankomend verzet versterken? Kan het organiseren van nieuwe manieren om het toekomstige, algemene goed op te eisen, geholpen worden door generaties die vroegere successen vieren? Marinella Senatore brengt een impromptu verzameling van Utrechtse musici bijeen om deze vragen te onderzoeken als onderdeel van haar project Protest Forms (2016–doorlopend) met al eerdere uitvoeringen in Rome en New York. Hiermee wordt op bescheiden wijze de nalatenschap voortgezet van het wereldculturencentrum RASA, dat eerder gevestigd was in het gebouw op Pauwstraat 13a in Utrecht, en wordt het tevens verbonden met de huidige functie van de locatie als een platform voor de hedendaagse tijd.

All Day

INSTALLATIE

SCREENING ROOM

Reflecting Memory, 2016

Kader Attia

toon meer

Film, 48 min.

Reflecting Memory is een documentaire over het fantoomledemaat syndroom, waarin interviews worden gehouden met specialisten zoals chirurgen, neurologen, psychoanalytici en geamputeerden. Deze pathologie, die mensen aantast die lichaamsdelen zijn kwijt geraakt, houdt een voortdurende sensatie in dat een ledemaat aanwezig is zelfs als het al geamputeerd is; de ervaring van pijn in een lichaamsdeel dat niet langer bestaat. Het werk gaat in op de werkingen van postkolonialiteit en gaat daaraan voorbij. In de woorden van de kunstenaar, wordt het een “reflectie op de complexiteit van het geheugen, de werking van het geheugen, de plicht van het geheugen en welke representaties het voortbrengt; op ‘herstel’ als een vorm van een opnieuw ‘toe-eigenen’, maar bovenal als een vorm van verzet.”

INSTALLATIE

FOYER

The Tools’ Dance, 2011–doorlopend

Nico Angiuli

toon meer

Videoarchief, wisselende duur

The Tools’ Dance is een constant groeiend videoarchief aan sociale landbouwbewegingen. Het omvat lokale landbouwgemeenschappen, seizoensarbeiders, dansers en landbouwhistorici, die iedere oogsttijd samenkomen voor dansworkshops op verschillende locaties in het Middellandse Zeegebied om gezamenlijk Tanztheater performances te ontwikkelen. Het doel is om bewegingen en gebaren, die verdwijnen en transformeren door de mechanisatie van de afgelopen eeuwen, te ‘verzamelen’ en te behouden. Tegelijkertijd bevraagt het project de voortdurende sociale veranderingen in het werk in de landbouw en de rol van migranten in deze context.

INSTALLATIE

SCREENING ROOM

Pre-Image (Blind as the Mother Tongue), 2017

Hiwa K

toon meer

Film, 18 min.

Toen Hiwa K zijn reis begon van Sulaymaniyah in Koerdistan-Noord Irak, waar hij vandaan komt, om een vluchteling te worden in Turkije, Griekenland en Italië, zaten er in zijn tas alleen enkele van zijn abstracte schilderijen. In deze video bezoekt hij opnieuw delen van deze reis. Terwijl zijn lichaam grenzen overstak, werd zijn identiteit gefragmenteerd in de vele verschillende rollen die door de blik van anderen op hem werden geprojecteerd. Deze zijn symbolisch gerepresenteerd door de kleine spiegels die ontgroeien aan de antenne die hij balanceert op zijn neus. Zijn beeld is versplinterd en vloeit samen met het landschap. Terwijl zijn leven was blootgesteld aan de dood, hield het oproepen van anekdotes, herinneringen en andere verhalen hem op de been en bood hem vaste grond.

INSTALLATIE

SCREENING ROOM

Night Time Go, 2017

Karrabing Film Collective

toon meer

Screening met inleiding en gesprek

Op 19 september 1943 ontsnaptte een groep Karrabing voorouders uit een internerinskamp en liep 300 kilometer terug naar hun oorspronkelijke land aan de kust in Noordelijk Australië. Night Time Go is een onderzoek naar de poging van de kolonistenstaat om het Indigenous volk tijdens de Tweede Wereldoorlog van hun land te verdrijven met trucks, treinen en geweren, en naar de weigering van de Karrabing voorouders om vastgezet te worden. De film begint met een navolging van de historische details van de voorouderlijke reis, maar verandert al snel in een alternatieve geschiedenis waarin de groep inspireert tot een algemene Indigenous opstand, waarmee de kolonisten worden verdreven van de Top End van Australië. Met een mix van drama en humor, geschiedenis en satire, geeft Night Time Go subalterne geschiedenis een plek buiten de normen van de kolonisator.

INSTALLATIE

FOYER

Public Smog, 2004–2017

Amy Balkin

toon meer

Behang, videopresentatie

Public Smog is een publiek park voor schone lucht wisselend in locatie en grootte. Het park ontstaat door financiële, wettelijke, en politieke activiteiten die voor iedereen toegankelijk zijn. Sinds 2004 omvatten deze het aankopen en vasthouden van broeikasgasemissies in het South Coast Air Quality Management District in Californië en het Emissiehandelssysteem van de Europese Unie (EU ETS), en een voortdurende poging om de Aardatmosfeer op de UNESCO Werelderfgoedlijst te zetten. Public Smog is onderhevig aan de windrichting en het langeafstand transport van aerosol en gassen. Hier te zien zijn een nieuw aanbesteed indoor-billboard met daarop de Utrechtse lucht, en een video-verslag van het project.

INSTALLATIE

Foyer

The Francis Effect (Dignity Has No Nationality), 2014–doorlopend

Tania Bruguera

toon meer

Campagne (vlaggen, briefkaarten, petitie)

The Francis Effect (Dignity Has No Nationality) heeft als doel de publieke beleving van immigratie te veranderen en de aantasting van de burgerrechten van ongedocumenteerde migranten wereldwijd te verhelpen. The Francis Effect (Dignity Has No Nationality), opgezet als een langlopend werk, is een brievenschrijfcampagne om handtekeningen te verzamelen die zullen worden aangeboden aan Paus Francis, de eerste Latijns-Amerikaanse Bisschop van Rome, ter ondersteuning van zijn boodschap tegen onverschilligheid tegenover migranten. Te zien zijn de vlag van Pangea die fungeert als het symbool van de campagne, een manifest en briefkaarten om de petitie te tekenen. Voel je vrij om de petitie te tekenen en om de hashtags #dignityhasnonationality en #franciseffect te gebruiken.

INSTALLATIE

KLEINE RUIMTES

Transforma tus ideas en acciones cívica/Transform Your Ideas Into Civic Actions, 2017

Tania Bruguera

toon meer

Video, 19 min.

Politieke gebaren en burgeracties staan centraal in de artistieke praktijk van Tania Bruguera, die onlangs haar kandidatuur voor het presidentschap van haar thuisland Cuba bekendmaakte. In deze video kaart Bruguera enkele van de doorlopende thema’s en problemen van hedendaagse maatschappelijk-geëngageerde kunstenaars aan. Hierbij behandelt ze enkele van haar meest recente werken, zoals Immigrant Movement International (2010–doorlopend), ontwikkeld in samenwerking met het Queens Museum in New York en het Arendt Institute of Artivism in Havana. Haar werken worden gepresenteerd als voorbeelden en casestudies van nieuwe praktijken waarbij de kunstenaar wordt betrokken in nieuwe relaties tot instituties en de maatschappij.

INSTALLATIE

Foyer

What If Women Ruled the World, 2016

Yael Bartana

toon meer

Neon bord

In de film Dr. Strangelove (1964) voorzag Stanley Kubrick een post-apocalyptische toekomst waarin dominante mannelijke leiders de Aarde zouden herbevolken, met tien vrouwen voor elke man. Het neonbord van kunstenaar Yael Bartana presenteert een tegenovergesteld scenario; het stelt een toestand voor waarin vrouwen de leiding hebben over een wereld die wanhopig zoekt naar een nieuwe visie. Het werk ontstond in een performance die plaatsvond tijdens het Manchester International Festival in 2017, waarin groepen vrouwelijke experts werden geconfronteerd met een aantal van de dringende crises van onze tijd. Terwijl de klok bleef tikken, hielden deze wetenschappers, politici, activisten en denkers van wereldfaam zich een avond lang bezig met het vinden van oplossingen voor wereldwijde spoedgevallen.

INSTALLATIE

Mezzanine

Art of the Possible: Towards an Antifascist Feminist Front, 2017

Angela Dimitrakaki, Sanja Iveković en Antonia Majaca

toon meer

Geïnstigeerde gehoorinterventie, geluidsinstallatie

Schrijver Angela Dimitraki en theoreticus Antonia Majaca werden door kunstenaar Sanja Iveković uitgenodigd om animaties te maken voor haar Monument to Revolution (2017) dat geïnstalleerd was in Athene in het kader van documenta 14. Het oorspronkelijke monument in Berlijn dat dezelfde titel draagt (in nagedachtenis aan de oprichters van de Communistische Partij Duitsland, Rosa Luxemburg en Karl Liebknecht) werd in 1935 verwoest door de Nazi’s. Het nieuwe monument is symbolisch geplaatst in Athene waar de strijd tegen het kapitalisme wijdverbreid is. Dertig internationale feministische deelnemers, individuen en collectieven werd gevraagd om elk een korte opname over fascisme en het belang van de feministische strijd op te sturen. De meertalige collectie van opnames die hier zijn geïnstalleerd werd bewerkt door geluisdontwerper AGF.

INSTALLATIE

FOYER

MEZZANINE

KLEINE RUIMTES

Clips (Untitled), 2015–2016

Antonis Pittas

toon meer

Verspreide installatie met klemborden van diverse materialen, met verschillende gedrukte media, een rubberen band, aluminium clips, afmetingen variabel

Dit werk bestaat uit een aantal door de ruimte verspreide ouderwetse klemborden, gereproduceerd in zeer kostbare materialen zoals marmer en brons; materiaal dat vaak wordt gebruikt voor overheidsgebouwen of openbare beeldhouwwerken met bureaucratische of ‘officiële’ connotaties. Op deze klemborden zijn collages van beeld- en tekstfragmenten bevestigd, los van hun originele context, die een nieuwe rol aannemen in een hernieuwde relatie tot de omliggende gebeurtenissen. De monumentaliteit die wordt overgedragen door de gekozen materialen suggereert, in de woorden van kunstenaar Antonis Pittas, het idee van “het vangen en vastleggen van publieke herinneringen in wording.”

INSTALLATIE

FOYER

Untitled, 2013

Aernout Mik

toon meer

video documentation of a performance, 25 min. (loop)

Aernout Miks performance Untitled werd gerealiseerd in het kader van FORMER WEST: Documents, Constellations, Prospects in het Haus der Kulturen der Welt, Berlijn, in 2013. Dit zevendaagse evenement werd onaangekondigd bijgewoond door 100 professionele en amateur-acteurs, die in stilte hun aanwezigheid en vertrouwen met het publiek opbouwden. Tegen het eind van het evenement, tijdens de afsluiting van een lezing door kunsttheoreticus Piotr Piotrowski getiteld “Global Agoraphilia” over het potentieel van het collectief in het vormgeven van het hedendaagse openbare leven, barstten de performers in een collectieve opstand uit terwijl ze, verspreid door het publiek, in tongentaal begonnen te spreken. Door te interveniëren in de taal en setting van een conferentie, maakte Miks werk zowel de ontwrichtende als propositionele kracht van het ongrijpbare in kunst en collectieve actie duidelijk.

INSTALLATIE

KLEINE RUIMTES

Big Rock Candy Mountain, 2015

Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh en Hesam Rahmanian

toon meer

Video, 4 min. (loop)

Deze animatie behandelt de voortdurende vernietiging van artefacten, gebouwen en monumenten van cultureel erfgoed en menselijke geschiedenis door de zogenaamde Islamitische Staat. De kunstenaars vragen zich af waar deze vernietiging vandaan komt en wat het betekent, en proberen een voorlopig antwoord te formuleren aan de hand van het idee van filosoof Judith Butler dat woede voortkomt uit intens verdriet. Meer dan 2,500 media afbeeldingen en stills werden door de kunstenaars gemanipuleerd met collage, schilderen of tekenen om “bewegende schilderijen” te creëren. Het doel hiervan is om bij de toeschouwer “verbazing in plaats van empathie” op te roepen en zo te vragen om een kritische analyse van de afgebeelde scenes, zodat de afbeeldingen, in hun woorden, “terechtkomen in het gebied van none-violence.”

INSTALLATIE

KLEINE RUIMTES

Piratensender, 2017

Ahmet Öğüt

toon meer

Radio station

Piratensender is een project waarin kunstenaar Ahmet Öğüt een serie interviews en dialogen presenteert met advocaten, experts in de immigratiewetgeving, verschillende omroepen, sociaal-cultureel werkers, muzikanten, stedelijke subcultuur-groeperingen en feministische en LGBTQI+ activisten. Hierbij gaat het over radicale pedagogiek, het concept van stedelijk burgerschap, zelfbenoemde micronaties, kunstenaarsrechten, alternatieve valuta, onvoorwaardelijk basisinkomen, immaterieel werk, onzeker werk, huishoudelijk werk en de noodzaak van het eigen initiatief, deelname en autonomie als middelen van verzet voor de gemarginaliseerde gemeenschappen, ongedocumenteerde massa’s en de niet-burgers. Voor deze gelegenheid maakt Öğüt een nieuwe aflevering en zendt hij in samenwerking met het Utrechtse radiostation Stranded.FM eerdere afleveringen uit.

INSTALLATIE

KLEINE RUIMTES

Reverie. On the Liberation from Work, 2017

Danilo Correale

toon meer

Installatie met vinylplaten, draaitafels, koptelefoons

Reverie. On the Liberation from Work is een geleide hypnoseoefening in twee hoofdstukken, gericht op de diepe ontspanning van lichaam en geest in voorbereiding op een toekomst zonder werk. Je kunt ‘reverie’ zien als een hulpmiddel om te visualiseren hoe een leven zonder werk zou kunnen zijn. Deze hypnotische oefeningen begeleiden je op een vredige reis door je geest om een rijk te verkennen waar werk niet langer nodig is en waar de droom van universeel basisinkomen eindelijk werkelijkheid is geworden.

INSTALLATIE

Careful and Careless Tasks, 2017

Koki Tanaka

toon meer

Performatieve instructies

Bij de ingang van BAK krijgen de bezoekers een hand-out uitgereikt, getiteld Careful and Careless Tasks, met instructies die kunstenaar Koki Tanaka speciaal voor deze gelegenheid schreef. De kunstenaar nodigt het publiek uit om te reflecteren op kleine of grote gebaren uit hun dagelijks leven die invloed hebben op collectiviteit en onze relaties met elkaar, om zo de algemene sfeer van de samenkomst te beïnvloeden. In navolging van zijn interesse in de relatie tussen menselijke wezens in de meest uiteenlopende contexten en scenario’s, is dit werk geïnspireerd door het “I Care” bordje dat hing in een klaslokaal van onderwijzer en priester Don Lorenzo Milani in de School van Barbiana, Barbiana, opgericht in de jaren 50, als tegenhanger van de fascistische slogan “I Don’t Care.” (ML)

Gedurende de dag is het mogelijk een vegetarische lunch (€5) en diner (€8) te kopen. Catering door Rammenas en Koffie Leute uit Utrecht.



Met

BAK 2017-2018
FELLOWS

ANDERE DEELNEMERS

  • Sepake Angiama
  • Isshaq Al-Barbary and Diego Segatto (Campus in Camps)
  • Matthijs de Bruijne
  • Luigi Coppola
  • Quinsy Gario
  • Ola Hassanain
  • Otobong Nkanga
  • Wendelien van Oldenborgh
  • Pelin Tan
  • Nico Angiuli
  • Kader Attia
  • Amy Balkin
  • Yael Bartana
  • Tania Bruguera
  • Danilo Correale
  • Angela Dimitrakaki
  • Dilar Dirik
  • Mijke van der Drift
  • Ramin Haerizadeh
  • Rokni Haerizadeh
  • Stefano Harney
  • Sanja Iveković
  • Hiwa K
  • Karrabing Film Collective
  • Evi Lachana
  • Charl Landvreugd
  • Delaine Le Bas
  • Isabell Lorey
  • Sven Lütticken
  • Antonia Majaca
  • Migrant Domestic Workers network FNV
  • Aernout Mik
  • Fred Moten
  • Ahmet Öğüt
  • Antonis Pittas
  • Elizabeth A. Povinelli
  • Nina Power
  • Vijay Prashad
  • Oleksiy Radynski
  • Hesam Rahmanian
  • Pedro Reyes
  • Marinella Senatore
  • Koki Tanaka
  • Ana Teixeira Pinto
  • Gloria Wekker
  • Giovanna Zapperi
  • Vivian Ziherl

ANDERE DEELNEMERS

  • Nico Angiuli
  • Kader Attia
  • Amy Balkin
  • Yael Bartana
  • Tania Bruguera
  • Danilo Correale
  • Angela Dimitrakaki
  • Dilar Dirik
  • Mijke van der Drift
  • Ramin Haerizadeh
  • Rokni Haerizadeh
  • Stefano Harney
  • Sanja Iveković
  • Hiwa K
  • Karrabing Film Collective
  • Evi Lachana
  • Charl Landvreugd
  • Delaine Le Bas
  • Isabell Lorey
  • Sven Lütticken
  • Antonia Majaca
  • Migrant Domestic Workers network FNV
  • Aernout Mik
  • Fred Moten
  • Ahmet Öğüt
  • Antonis Pittas
  • Elizabeth A. Povinelli
  • Nina Power
  • Vijay Prashad
  • Oleksiy Radynski
  • Hesam Rahmanian
  • Pedro Reyes
  • Marinella Senatore
  • Koki Tanaka
  • Ana Teixeira Pinto
  • Gloria Wekker
  • Giovanna Zapperi
  • Vivian Ziherl

Basics Journal

Basics is het nieuwe, aankomende tijdschrift van BAK. Voor alle eerdere BAK publicaties, zie bakonline.org.